onsdag 18 juli 2012

Sommar, Weber & BBQ

Idag var det äntligen dags att köra lite barbeque igen på Webern!

Inte grilla alltså, grillar gör man direkt över glödbädden och utan lock, det som kallas BBQ sker under lock och med så kallad indirekt värme...det betyder att man samlar bricketterna (nej, aldrig kol) på ena sidan och köttet på den andra.

Eftersom jag skulle BBQ:a idag så började förberedelserna redan igår med att jag körde till Szabos Chark i Näsum för att inhandla själva paradnumret (kamben/Baby backribs). Köpte 2 kilo kamben, 1 kilo karré-kotletter utan ben och det slank även med en ölkorv av rena farten. Sedan hem och koka "mop"-sås, det är en speciell sås som man fuktar revbenen med medans de sakta rökas. Här kommer receptet på den...

Blanda ihop följande:
2,5 dl äppelcidervinäger
25 gram riktigt smör
1 matsked mörk eller ljus sirap
2 matskedar senap
1 klick ketchup
En liten skvätt BBQ-sås kan också hällas i
1 ox-buljongtärning
1 nypa salt och ett par varv med svartpepparkvarnen efter smak.

Blanda allt i en kastrull och låt småsjuda 8-10 minuter på svag värme. Räcker till en omgång rib's.

Såhär ser det ut på min spis...

En omgång mopsås i görning.












Sedan hällde jag över det i en plastburk med lock och in i kylen för användning idag. Dock trodde min fru det var en gammal brunsås och hällde ut det imorse...så jag fick snällt göra en omgång till.

Efter hårt snickeriarbete i stallet idag så gick jag in i köket vid 16-tiden för att gnida in rub på revbenen. Jag använde "Hank Williams BBQ Rub" som finns att inhandla på Grillhouse.se. Hank är ju en gammal country-stjärna så när det gäller BBQ vet han nog vad han gör.
2 kilo kamben, inrubbade och redo för Webern.













Under tiden hade jag givetvis varit ute och startat en omgång bricketter o skorstenständaren och nu var det till att ut och lägga på köttet.
Kött på en sida och glödbädd på den andra. Locket ska på nu.














Notera den lilla detaljen i glödbädden, där ligger en "rökburk" som vid värme spyr ut hickory-rök under locket. Den lilla burken kan även ses längst fram på nästa foto som är taget i min grillbod.
Rökburken kan också inhandlas på Grillhouse.se













Redskap/Verktyg är alltid A och O när man står inför viktiga uppgifter...här ser ni de viktigaste:
Från vänster, snus, silikonborste till BBQ-sås och sedan mop till mopsåsen.
Pabst Blue Ribbon, amerikansk öl.
























Här har ölen fått krypa in i sitt fina skinn så den inte blir varm.


Ölskinn på, i bakgrunden skymtar ni dagens BBQ-sås.














Efter cirka 1 timme under lock ser det ut såhär.
1 timmes rökning, till höger syns även "grönsakslådan"

Sparris, olika sorters lök samt champinjoner. Allt i olja och BBQ-sås.























Återstår cirka 1.5 timmes BBQ nu, då sitter jag och filosoferar under vår nya fina hus-skylt.
Lilla Torngården aka Casa De La Lonqista













Och till slut blev resultatet så här nice, bon appetit!

Baby back-ribs ala Vito
Vid Webern, Vito


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar