tisdag 3 januari 2012

Ett dygn i Eders Ödmjuke Tjänares liv

Här ska ni få en exklusiv inblick i min planering inför onsdags-dygnet som innehåller hockey, utlands-jobb samt smått och gott längs resan.

23.00 Onsdagen tjuvstartar egentligen redan ikväll i och med att Fjun-kronorna spelar mot Finland och den matchen ska jag se. Extra tändning är ju att jag är "halv-finne" men jag håller givetvis på Sverige i alla lägen, sitter dock ett antal släktingar på andra sidan och håller på Finland och så känner jag ju många finnar.

01.15 Cirka, kan ju bli förlängning och straffar också, men runt den här tiden tar jag mig en power nap och drömma sött om Sveriges avancemang i J-VM.

04.45 Goalhornet (har inte alla supporters ett eget goalhorn?) ljuder äntligen hemma i Casa De La Lonqista och det är dags att göra sig redo för en dag i metropolen Köpenhamn.

04.55 Arbetsklädsel på vilket beryder "gubba-byxor", skjorta och slips.

05.05 Eldar i vedpannan så att det finns varmvatten till min fru och mina döttrar när de stiger upp.

05.15 Gör dagens första blogg-svep där jag snabbt går igenom mina favoritsidor. Dvs OIK-bloggen, Mjörnbergs, Skarpsvärd, Stålnacke, Dragskott samt diverse spelarbloggar typ Dennis Karlsson och Jens Svensson för att få koll på läget inför dagen. Inte nödvändigtsvis i den ordningen.

05.28 Vevar igång min röda fina 940 från 1994 (ett bra hockey-år) och ger mig av söderut mot Skånes nejder.

06.15 Rullar in vid tågstationen i Kristianstad, tar ju normalt tåget från Bromölla men inte de dagar då Steelers gästar den skånska storstaden.

06.17 20 svenska riksdaler inpetade i parkeringsmätaren och jag går med målmedvetna steg mot tåget.

06.24 Installerad i ett ekonomi-säte på fönsterplats (viktigt) och tåget rullar igång mot Danmark. Sitter dagen till ära givetvis med min Steelers-mössa på även om risken/chansen att stöta på en av de fåtaliga KIK-fansen nästan är obefintlig, det brukar nämligen inte sitta någon på tåget som är skallig och skriker könsord varvat med "holjetattare".

06.41 Alla sms till familjen skickade med önskningar om en bra dag, aftonbladet läst i mobilen, Eders Vito rättar till sin stora lekamen och slumrar in.

07.54 Vaknar till då många turister ska av på Kastrup och frustar med sina resväskor, får det dagliga sms:et om att jag är välkommen till Danmark, tack.

08.19 Halvsover tills det är dags att kliva av på Osterport, 2 stationer efter Hovedbanen. Tiden är osäker då det är klass2-varning imorrn och det kan bli försenat.

08.23 Har gått den mycket korta vägen till vårt tillfälliga kontor, nu när huvudkontoret står under renovering är de flesta flyttade till olika kontor runtom i Köpenhamn. Så här ser dock vårt huvudkontor ut som vi snart ska tillbaka till.

09.00 Efter inmundigad frukost (gratis) och obligatoriskt kaffe sätter jag igång med arbetet. Jobbar på en avdelning som heter Process Excellence där jag och några till innehar titeln Senior Implementation Manager vilket innebär processförbättringar.

10.00 Dags för första mötet men mina tankar är redan sysselsatta med kvällen höjdpunkt.

11.00 Möte 1 avklarat och jag fortsätter med diverse göromål tills det är lunchdags.

12.00 Lunch

12.21 Lunchen avklarad

12.21 Gör dagens andra blogg-svep där jag snabbt går igenom mina favoritsidor. Dvs OIK-bloggen, Mjörnbergs, Skarpsvärd, Stålnacke, Dragskott samt diverse spelarbloggar typ Dennis Karlsson och Jens Svensson för att få koll på läget inför dagen.

12.30 Avdelningens veckomöte som är ett "stå-upp" möte runt vår Visual Management Board enligt Lean-principen. Här kommer jag att förtälja övriga arbetskamrater om hur det går för den projektgrupp som jag leder och att jag ska resa till Pakistan vecka 3.

13.30 Stå upp-mötet över och jag hastar till chefens kontor där vi ska ha ett telefonmöte med kollegor från bland annat Dubai, USA, Syd Afrika och Kina.

15:30 Ett två timmars telefonmöte är nu över och jag är i behov av kaffe!!!

16.00 Dagens sista möte, handlar om planering inför en workshop vi ska ha i Köpenhamn v5. Mötet varar egentligen 1 timme men jag tänkte smita efter 35 minuter eftersom jag ska med 16.41-tåget.

16.41 Samma visa som på tåget imorse fast i omvänd ordning, nu slumrar jag lite först, sedan AB, därefter några sms och eventuellt en film på Ipaden.

18.00 Gör dagens tredje blogg-svep där jag snabbt går igenom mina favoritsidor. Dvs OIK-bloggen, Mjörnbergs, Skarpsvärd, Stålnacke, Dragskott samt diverse spelarbloggar typ Dennis Karlsson och Jens Svensson för att få koll på läget inför kvällen.

18.31 Tåget saktar in i Kristianstad och jag tar 940'n för en snabb färd till ishallen.

18.45 Löser ut min förbetalda biljett i luckan och släntrar in i arenan och bänkar mig på plats 21, rad 1, sektion C, precis bakom Steelers-båset.

19.01 Domaren för dagen blåser igång dramat i 3 akter mellan KIK och Steelers. Hälsar kanske på Jens Svensson i KIK som jag twittrat med ett tag nu :)

21.15 Cirka, blåser domaren av matchen och jag kan gå till bilen, nöjd med att Steelers öppnat Allettan med en övertygande 2-4 seger borta mot seriefavoriterna.

22.07 Hemma i lilla Kyrkhult igen efter en lång dag, pustar ut med ett glas rödvin och sätter ännu en brasa i vedpannan.

22.21 Gör dagens fjärde blogg-svep där jag snabbt går igenom mina favoritsidor. Dvs OIK-bloggen, Mjörnbergs, Skarpsvärd, Stålnacke, Dragskott samt diverse spelarbloggar typ Dennis Karlsson och Jens Svensson för att få koll på läget efter dagen.

22.45 Berättar ivrigt för en spänd familj om alla detaljer från matchen.

23.05 Lights out in Kyrkhult

mina vänner, så där ser min planering ut inför nästa dygn, det enda som kan ställa till det är stormvarningen i Skåne och då menar jag inte Kristianstad IK :)

Vid planeringsbordet, Vito

2 kommentarer:

  1. Kul och intressant läsning om hur din dag kommer se ut. Men reser du så varje dag? Låter jobbigt i längden. I dagens IT-samhälle så borde du väl kunna jobba hemifrån några dagar i veckan?

    Jag tippar samma resultat som dig fast tvärtom :-)
    Men samtidigt så vet man att efter varje vinst så är man närmare en förlust. Och 4 raka mot OIK denna säsong vore ju osannolikt bra :-)

    KIK:are

    SvaraRadera
  2. Hej på dig
    Nej jag reser inte varje dag utan gör precis som du säger, jag jobbar hemifrån så mycket som möjligt
    Ska bli spännande ikväll!

    Ha det bra

    SvaraRadera