måndag 24 oktober 2011

Årets sågning

Ingen med hockeyintresse härnere i Södra Sverige har väl missat den brutala sågningen av KHK som lag, vid motorsågen stod deras marknadsansvarige...

Tänkte försöka vrida och vända på det hela och se om jag lyckas skriva ett nyanserat inlägg om det hela som beskriver min egen syn på det hela, varken svart eller vitt utan någonstans mittemellan

Tänker inte vältra mig i KHK´s något bisarra situation utan försöka se nyktert på saken

KHK ligger idag fortfarande på en ganska betryggande Allettanplats men har gjort några bedrövliga insatser i derbymatcherna, varav den senaste mot Mörrum igår fick säkerthetsventilen att utlösa hos marknadsansvarige

Hur hade jag gjort? Såg ju inte deras match men av kommentarerna att döma på deras forum gjorde KHK en riktigt usel insats, ungefär som Steelers gjorde mot Krif kanske?

Det finns minst 2 olika svar på det som marknadsansvarige skrev

1. Det är ingen skyddad verkstad när man spelar hockey i ett lag med mångas ögon på sig

2. Man står upp för sin klubb och hänger inte ut ett helt lag på en officiell hemsida

Återigen, hur hade jag gjort? Jag har själv haft förmånen/pressen att skriva matchreferat till OIK´s officiella hemsida, detta var för några säsonger sedan, och det beror ju givetvis hur matchen sett ut men jag hade nog haft svårt att hålla tillbaka besvikelsen, OM jag skrivit refereratet direkt när jag kommit hem, MEN hade nog försökt hålla mig lite mer lugn och sedan kräkt av mig skiten i min egen blogg där jag kan skriva vad jag vill utan att förespråka föreningen

Å ena sidan tycker jag att man ska vara kritisk när det finns fog för det, det är ingen skyddad verkstad att vara en offentlig person såsom spelare i en satsande förening, å andra sidan är det människor vi har att göra med, i vissa fall till och med unga pojkar som knappt fått hår på pungen

Har själv varit oerhört besviken genom åren på enskilda spelare i OIK och har även kräkt ur mig om detta men har då gjort det på min egna blogg

Nu tror jag att det här bottnar i så mycket mer i föreningen KHK än bara några derbymatcher, man har (med rätta) varit besvikna på hur en del av de så kallade stjärnorna presterat, varav Pöllänen är en av dem, en kille som var direkt usel i Steel Garden i vårt senaste möte, och med tanke på 40,000/mån innan skatt kan man begära mer än det han visade upp

Tittar vi på det som inträffade och jämför med ett "vanligt" jobb typ på Volvo i Olofström så skulle nog alla gå i taket ifall en från ledningsgruppen gick ut och sågade en hel avdelning på liknande vis och facket skulle hoppa in fortare än vi skulle hinna säga skandal. Dock är skillnaden stor även om att spela hockey och stå vid en maskin i grund och botten är arbete, på Volvo står det inte 3000 (800 i OIK´s fall) vid sidan om arbetsplatsen och  hejar på och har betalat pengar för att få se sitt "lag", lagt ner många timmar på att stötta. Dessuotm förväntar man sig att en hockeyspelare älskar sitt jobb på ett passionerat vis, på ett vis som kanske inte en person på Volvo gör (eller vilket företag som helst)

Tror det jäser rejält i Karlskrona och detta var bara droppen som fick bägaren att rinna över. Vad spelare ibalnd inte tänker på kanske är att det syns så otroligt tydligt ifall man går in med liv och lust eller "bara" åker runt och försöker se engagerad ut, och enligt de flesta på KHK´s forum har det varit det sistnämnda i flera fall

Kan det komma något bra ut det här då? Det är jag övertygad om, de flesta i deras spelartrupp kommer göra sitt yttersta mot KIK på onsdag, ända upp till sin kapacitetsgräns, de som inte kommer göra det vill nog ingen ha i sitt hockeylag ändå. Vore väl konstigt ifall spelarna gick in i ännu en match och spädde på riktigheten i referatet från igår? Sedan kanske marknadsansvarige får gå från sin post men det är smällar man får ta när man sticker ut hakan på det viset. Sedan tror jag personligen att man behöver göra andra förändringar i KHK, det verkar som att Kempes stil och personlighet rimmar illa med många spelare och istället för att sparka flertalet ur spelartruppen kommer man nog ta det enkla alternativet att låta Kempe gå

Hela storyn blir givetvis större när det handlar om en klubb som KHK, tänk om det hade hänt på Panterns hemsida (om nu någon överhuvudtaget hittar den)? Vem hade brytt sig då? Inte jag, inte Mjörnberg och inte heller Stålnacke...

Som sagt var, omöjligt att säga Rätt eller Fel i det här, dock kunde det kanske skötts lite snyggare?

Men jag förstår frustrationen...

Vid pennan, Vito

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar