måndag 10 oktober 2011

Steelers vann det första slaget i 3-aktsdramat (minst)

3-1 slutade gårdagens match mellan Blekinges 2 Giganter Steelers & Karlskrona

Matchen i sig var ganska välspelad med ovanligt lite fult spel och utvisningar, ovanligt för ett derby alltså

Matchen hade dock sitt första gruff redan efter 38 sekunder men sedan blev det inte så mycket mer av det, båda lagen var inställda på att försöka vinna matchen utan för många onödiga utvisningar

Tänker inte skriva så mycket mer om själva matchen, referat kan ni läsa på den alltid utmärkta OIKBloggen eller om ni föredrar en skribent från Karlskrona så rekommenderar jag Rickards glasklara referat på khk.se

På OIKBloggen kan ni dessutom se ett grymt videoklipp som speglar känslorna i Steelers-laget efter segern, måste bara säga igen att Ole, Peter, Karl och övriga i och runt Steelers TV gör ett fantastiskt bra jobb, bästa jag sett på de här nivåerna, och förtjänar en stor eloge! Inte nog med att det är kul att se Rinkside innan match och även i pauserna med interjuver (supporterledarna Youngblood & Björn + ungdomsansvarige Christian Ericsson) utan de visar också ett professionellt arbete utåt med att prata klart, bra videoupptagning, bra ljus, fin liten studio osv osv. Tror dessutom de tillresta Karlskrona-fansen uppskattade de olika inslagen.

Sedan finns det ju en massa personer till som gör ett hästjobb varje match, till exempel Arvid som springer fram och tillbaka överallt och löser en massa småbekymmer,Hultman i glasburen som med sina kollegor sköter allt ljus och ljud, tjejerna som med van hand tar hand om all statistik som ska in på Swehockeys databas, etc etc etc. Tror en vanlig person som besöker en match skulle bli förvånad över att se allt arbete som pågår i kulisserna, det blev jag första gången jag såg det, blev imponerad, man har till och med en "game-plan" när det gäller interjuver, ljus och ljud, coolt

Lite personliga reflektioner från matchen:

- Tycker Steelers var det klart bättre laget sett över 60 minuter, man var etta i de flesta situationer och såg mer stabila och taggade ut

- Leinonen i KHK-kassen är som vi redan visste en duktig målvakt, många gånger igår som jag jublade för mål men då fick karln ut ett benskydd och räddade

- Engelin eller Williamsson? Känner mig lika trygg vem som än står, igår var det återigen Engelin och han gjorde det med bravur, coolast var när han från underst i spelarhögen sträcker upp klubbhandsken och visar att pucken ligger blockerad i den

- Trodde redan innan matchen att Fahla skulle peta in minst en puck och visst gjorde han det

- Att Prez levererar är ingen högoddsare, men jag är impad över hur mycket han vuxit mentalt, 8 matcher och inte en enda 2-minutare ännu trots att alla lag ligger på honom ganska rejält

- Pöllänen var inget vidare igår, för KHK´s skull hoppas jag han visat bättre takter innan och även i framtiden, mycket småfula tricks och mycket snack på isen men inte så mycket mer

- Rulle dominerade i den fullsatta rundeln utan min hjälp, bra jobb Broder

- Såg inte Miro i hallen, eller kände jag inte igen honom?

- Såg däremot den gamle OIK-liraren Tepjlakov där

- Kempe åkte inte med spelarbussen hem?

- Nästan 1900 på läktaren, där bör vi ligga med tanke på att vi har bästa laget i serien för tillfället

- Jag skrev statistik på bortalaget, skulle notera vilka spelare i KHK som var inne på is när det blev mål, kul uppgift

- Språkade med Mäster Söderström i hallen, alltid lika trevligt

- Matushkin grymt bra och sevärd offensivt men är lite orolig över hans defensiva spel?

- Klozz, jag säger bara Klozz! Vilken härlig inställning han visar upp, kan säkert ge tränaren gråa hår nån gång men det är en sådan kille som alltid älskas av sin hemmapublik, kom ihåg Loppan Hellqvist, ett annat yrväder som jobbade stenhårt hela tiden

- Tommie The Gun, alltid lika stilig, alltid lika stabil, nu med lite extra magi i tröjan från mina klåfingriga händer som säkert låg bakom assisten igår

- Dave Lindarv, härligt solomål, spelar lika bra både med och utan sitt tandskydd!

- Jagge Karlsson, ser grym ut när han väldigt framåtlutade driver pucken in i anfallszon

- Fahla igen, vilken glädje efter målet och efter matchen, killen har hittat hem!!!

- Alexander Karlsson, en fröjd att vi fortfarande kan behålla honom, killen spelar magiskt, 2 assists igår och uppe i totalt 7st på 8 matcher, mycket bra

- Imponerad av det mogna spel som #21 Bergman i KHK visar upp, född 1995, kan gå riktigt långt

- Pompom, måste bara nämna några ord om denne stilige man, navet i laget, utan honom ingen glädje!

- Ok tryck från KHK klacken, mattats något med åren? Dock fortfarande bäst i serien

Måste erkänna att jag somnade med ett leende igår och vaknade med ett ännu större leende, det är "bara" en match i längden, det är fortfarande "bara" 3 poäng  för en seger, men att möta och slå KHK känns lite extra i min späda kropp

Mina tips från igår då?


Här är mina gissningar, rätt resultat inom parentes


Kungälv - Halmstad, 2-4 (4-3 eft förl)
Krif - Nybro, 4-1 (5-0)
Helsingborg - Kristianstad, 2-3 (1-3)
Pantern - Mörrum, 2-5 (4-2)



Och så satte jag ju givetvis den viktigaste helt klockrent där jag tippade 3-1 till Steelers varav den sista blir ENG!!!
Men är i övrigt ganska usel på att tippa :)


Tittar vi i serien så är vi fortfarande serieledare och har en ny seriefinal framför oss på onsdag då det bär av till Kristianstad, kommer bli en härlig batalj, många minnen mellan dessa möten, många galna matcher, se här


Och till sist, Vito´s patenterade slogan Steelers, U always make me proud!!!


Vid pennan, en glad och nöjd Vito

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar